De gemeente Rotterdam werkt samen met Hoogheemraadschappen, Waterschappen, inwoners en professionals aan de voorbereiding van de stad op een extremer klimaat. Things werd uitgenodigd de communicatie rondom dit ‘Deltaprogramma: Een klimaatadaptieve stad 2030’ te verzorgen, wat tevens de aftrap was van het ontwikkelen van een passende naam en visuele identiteit.
Vanuit de gedachte dat inwoners van Rotterdam een belangrijke doelgroep zijn, startte Things een naamgevingstraject. De naam ‘Rotterdams WeerWoord’ verbindt het thema klimaat op subtiele wijze aan de beleidsmatige achtergrond van dit programma. Het is de reactie van de stad op het veranderend klimaat. Vanuit kracht, positiviteit en een houding die past bij de waarden van de stad.
De klimaatthema’s
De zes thema’s van het Rotterdams WeerWoord (hitte, droogte, neerslag, overstroming, bodemdaling en grondwater) zijn vertaald naar een aansprekende serie illustraties.
De aflopen jaren ontwikkelden wij diverse uitingen voor Rotterdams WeerWoord. Van de aankleding van het symposium tot aan het ontwerp van diverse beleidsdocumenten. Van het ontwikkelen van het online platform tot aan het activeren van Rotterdammers.
Zo dacht Things – in samenwerking met de Rotterdamse Dakendagen – mee over de invulling van een waterpark, waarbij we een serie posters maakten die bezoekers lieten na- en meedenken over het belang van water in de stad.
Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het Rotterdams WeerWoord is een bijeenkomst georganiseerd waar verleden, heden en toekomst elkaar ontmoeten. Halverwege, want het WeerWoord gaat ook zeker nog vijf jaar door. Een goed momenten voor een pauze. Om op adem te komen, om stil te staan, terug te kijken en vooruit te dromen. Om te vieren wat er bereikt is, verhalen te delen en te verkennen wat er de komende vijf jaar nog gedaan moet worden. Maar ook te verkennen wat er niet gedaan gaat worden. Hoe ziet de stad er over 100 jaar uit? En wat kan jij bijdragen daaraan? Het Rotterdams WeerWoord organiseerde een bijeenkomst waarbij verleden, heden en toekomst elkaar ontmoeten. Waarbinnen thema’s als Klimaatgelijkheid en Placemaking een belangrijke plek hebben.
Wij ontwikkelden een visuele stijl voor deze meet-up waarbij verscheidene vormen een dialoog met elkaar aangaan. Verbindend en complementair. Aan de basis van het concept staan vragen vanuit de stad die de dialoog aangegaan met de bezoeker. Wat beloof de komende jaren bij te dragen aan jouw stad? Wij legde deze belofte vast door deze online naar je toekomstige zelf te sturen. Spreek je over vijf jaar!