Make it simple but significant

Over Things

Grafisch ontwerp dient een visuele vertaling van inhoud te zijn. Aangevuld met ritme en richting. Het is een op dialoog gebaseerd proces. Tussen opdrachtgever en ontwerper. Tussen communicatiemiddel en doelgroep. Dit proces start met het zoeken naar de juiste beeldtaal en het vinden van de metafoor. De kortste route naar de doelgroep start bij de ogen en gaat via het hart naar het hoofd!

Visie

“We willen snappen waar het om gaat, of die wereld nou eentonig, overweldigend of vol rafelranden is.”

Als ontwerpers stellen we altijd de kern van het verhaal voorop. Vanuit de context van de opdracht verkennen we de inhoud om de juiste vorm te vinden. Dat gaat nooit over mooi of lelijk, rond of vierkant. Of het rood, bruin of groen wordt, is minder interessant. Het gaat over nut en noodzaak.

We zetten graag onze tanden in complexe vraagstukken, eervolle opdrachten en nieuwe uitdagingen. Kwaliteit zit in eenvoud, waaronder meerdere lagen schuilgaan. Op een subtiele manier brengen we visuele betekenis over. Hoe eenvoudiger, hoe krachtiger.

Kwaliteit leveren en successen boeken zonder concessies te doen: daar staan we voor. Voor opdrachtgevers met grote vragen in kleine kaders. Maar ook voor opdrachtgevers met bescheiden vragen en open kaders.

De creatieve hoek

Werkwijze

Ontwerpen gaat niet over zien, het gaat over horen. We willen het vraagstuk en de achterliggende behoeften precies doorgronden. We luisteren scherp naar de opdrachtgever, filteren de essentie eruit en vertellen dat verhaal zo krachtig mogelijk door. In een helder ontwerp, met de juiste metaforen, in een kloppend ritme. Een goed ontwerp verbindt en brengt de boodschap krachtig over.

We denken mee hoe we de achterliggende behoeften vanuit de kernboodschap kunnen vervullen. Daarvoor verkennen we de ambities en de kaders zoals de doelstelling, mogelijke planning en budget en natuurlijk het gewenst gebruik. Dit vormt de basis voor de keuze van de communicatiemiddelen.

ThingsToMakeAndDo 02

Together we can make better Things.

Dit doen wij onder meer in opdracht van:

Rijksoverheid Ministerie van Algemene Zaken / Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties / Ministerie van Buitenlandse Zaken / Ministerie van Economische Zaken en Klimaat / Ministerie van Financiën / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat / Ministerie van Justitie en Veiligheid / Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit / Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap / Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid / Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport / Algemene Bestuursdienst / Erfgoedinspectie / Inspectie Justitie en Veiligheid / Inspectie voor de Gezondheidszorg / Inspectie Leefomgeving en Transport / Raad voor de Kinderbescherming / Rijksvastgoedbedrijf / Rijksvoorlichtingsdienst / Rijkswaterstaat / Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk / Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid

Hoge Colleges van Staat Raad van State / Algemene Rekenkamer

Zelfstandige bestuursorganen College ter Beoordeling van Geneesmiddelen / Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming / RDW

Agentschap Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit / Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

Gemeenten Den Haag / Rotterdam / Leiden / Westland

Diversen Nederlandse Sportraad / Vereniging van Nederlandse Gemeenten / GGD Haaglanden / Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving / Nationale Politie / Adviescollege Toetsing Regeldruk / Hogeschool van Amsterdam / Zorgverzekeraars Nederland / Vektis / Nederlandse Spoorwegen / IVN / ERTMS / Schiphol / RDW / Trias / Sdu / B Open / DOK / Heineken, Mooi Weer Spelen / Theaterfestivals Delft / Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam / Europese Unie

Team

  • Rogier

    Rogier Rosema studeerde in 2005 Cum Laude af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten te Den Haag en heeft ervaring opgedaan als ontwerper / art-director bij viervier en Ontwerpwerk. In 2008 richtte hij Things To Make And Do op.

    E-mail
  • Sanne

    Sanne Asselman is een gedreven ontwerper met ruim tien jaar ervaring in communicatie voor de overheid. Haar passie ligt bij het visualiseren van complexe data en ontwikkelen van identiteiten. Sinds voorjaar 2016 doet zij dit bij Things.

    E-mail
  • Cynthia

    Cynthia de Bruin studeerde Communicatie met afstudeerrichting designmanagement. Ze heeft sindsdien behoorlijk wat jaren als account / projectmanager aan bureauzijde op haar teller staan. Voelt zich thuis in een omgeving waar mooie pakkende ontwerpen gecreëerd worden en is sinds oktober 2018 helemaal op haar plek bij Things To Make And Do.

    E-mail
  • Lemmy

    Lemmy Hoogendoorn studeerde in 2009 Cum Laude af van de opleiding CMD met een minor in User Experience Design. Heeft als ontwerper een voorliefde voor visuele identiteiten, illustratie en animatie en combineert deze facetten dan ook graag met elkaar om tot verrassende ontwerpen te komen. Werkt sinds 2017 bij Things To Make And Do.

    E-mail
  • Louise

    Louise de Kruijf studeerde in 2003 af aan Kunstacademie in Den Haag.Ze werkt sindsdien met veel plezier in het grafische vak. Altijd op zoek naar hoe je zo doeltreffend een ontwerp neer kan zetten. Gek op infographics, stoere typografie en een frisheid binnen elk ontwerp! Werkt sinds begin 2019 bij Things.

    E-mail